Outback! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu Outback! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu

Outback!

Blijf op de hoogte en volg Anne

03 December 2015 | Australië, Atherton

De volgende dag stond in het teken van de Barron Gorge en Barron river. Een bijna Lord of the Rings achtig landschap. We begonnen met de Barron Falls, een heel toffe waterval die gek genoeg in de Barron Gorge viel (uhuh). Mooie poelen met helder water en een gave rotsomgeving. Bij Wright's lookout ging Jeroen op avontuur naar zijn onofficiele lookout. Het bleek een flink stuk lopen en er waren veel obstakels, dus hij redde het net niet... Jammer! We besloten hierna een stuk van Aussie te verkennen dat we nog op onze bucket list hadden staan, het droge gedeelte van de outback. 250 km landinwaarts vanaf Cairns ligt Chillagoe, een mega afgelegen dorpje. Het voelde voor ons alsof we midden in Australië waren, in de echte outback. Overal langs de weg zagen we dode bomen, donkergrijze rotsen, termietenhopen en rode en oranje grond. En heet dat het was! De eerste stop na onze aankomst was dan ook een waterhole, die we deelden met wat Aboriginals. Daarna bekeken we de ruïne van de Chillagoe Smelters, een metaal smelt fabriek. Het voelde pas echt alsof we in de middle of nowhere waren toen we een bord zagen met 'next fuel station 560 km'. Onze dag hield nog niet op, we besloten ook nog een limestone cave in te gaan. Wat een avontuur was dat! In andere landen zou je een grot als de Bauhinia cave nooit in mogen, zeker niet op je eigen houtje. Hier werd dat juist aangemoedigd! Door een kleine opening (zie foto's) kropen we naar binnen en daalden we steil af over rotsen voor we in de kamers van de grot kwamen. Wat een vette ervaring! Wel een beetje creepy, zo'n grot die niet aangepast is voor publiek, zeker als je horrorfilms met grotten in de hoofdrol hebt gezien. Gelukkig kwamen wij er wel zonder kleerscheuren uit. De laatste actie van die dag werd een wandeling naar de Balancing Rock, de naam zegt het al. We zagen daar de zon wegzakken achter de rotsen voor we naar een camping gingen. De eigenaar zei dat we een van de weinige toeristen waren, omdat het nu te heet was (goh, 40 graden). We hadden dus ook niet verwacht dat er 's avonds nog twee Nederlandse dudes aankwamen. Heel gezellige avond gehad, tot laat biertjes gedronken en tips uitgewisseld. Ze namen de challenge van Jeroens onofficiele lookout aan en beloofden foto's te sturen, nice!
     Na een korte nacht bekeken we nog meer limestone caves, maar dan half open, the Archways. Ook hier weinig paden en veel geklim over rotsen, in bv Frankrijk zouden ze er zo geen mensen inlaten. Dat maakte het wel extra bijzonder. Daarna verlieten we de outback weer. Na een lange rit kwamen we in de Atherton Tablelands, een gebied dat hoog in de bergen ligt. Blij dat we weer in een koeler klimaat waren! De rest van de dag relaxten en zwommen we bij een mooie camping aan Lake Tinaroo.
     Wat heerlijk, weer een keer een ochtend niet wakker worden door de hitte! De dag begon goed, we reden naar het onuitspreekbare Mount Hypipamee National Park, waar we een vulkanische krater aanschouwden. Indrukwekkend, hoge rotswanden met groen water erin en mega diep! Next waren de Dinner Falls, een mooie wandeling naar een waterval met 3 verdiepingen. De waterrrat onder ons nam natuurlijk weer een duik. De volgende waterval die we zagen is de breedste in Australië, de Millstream Falls. Niet erg hoog, maar wel mega breed! Op weg naar Millaa Millaa ontdekte Rita een super lookout over de Tablelands. Heuvelachtig, groen, bebost, wat een land van uitersten! Veel watervallen in  dit gebied, we deden the Waterfall Circuit, met als hoogtepunten de Millaa Millaa Falls met schildpadden erin en de Zillie Falls die paradijselijk oogde. We sliepen in Millaa Millaa in ons eigen stukje regenwoud, heel leuk!

• 04 December 2015 - 12:16

Claire:

Leuk Annie! Miss youuu

• 04 December 2015 - 15:49

Marianne:

Prachtig weer. Wat een namen van watervallen en rotsen/grotten. Kladblokje nog niet vol?