Roadtrip heaven - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Anne Horvers - WaarBenJij.nu Roadtrip heaven - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Anne Horvers - WaarBenJij.nu

Roadtrip heaven

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 December 2015 | Nieuw Zeeland, Coromandel

Na onze toffe dag @ the Bay of Islands was het tijd geworden voor Hugo om verder te af reizen naar het noorden. Russell, het dorpje dat met een ferry verbonden werd met Paihia was de eerste stop. De oudste kerk van NZ staat hier, voor onze begrippen is hij hartstikke jong, uit 1836. We doken verder de historie in, door naar het oudste huis en een van de oudste stenen huizen van NZ te rijden. De laatste kon zo in Frankrijk gestaan hebben. De Rainbow Falls waren next, met ook echt een regenboog door het water van de waterval heen! Na een stukje rijden liepen we een heuvel op voor een tof uitzicht over Doubtless Bay,   een mega baai. Alsof we nog niet genoeg bekeken hadden die dag reden we door naar het noordelijkste puntje in Northland, Cape Reinga. Het laatste stuk van de (lange!) weg erheen is adembenemend, met zo veel diverse uitzichten op donkerblauwe zee, bossen, bergen en zelfs gigantische duinen. This is what a road trip is all about!  Cape Reinga zelf was cool, met 2 zeeën die op elkaar botsen, mooie uitkijken en een lighthouse. We sliepen op een super camping naast een opgedroogde baai en aan de zee. Qua campings is het hier minder goed geregeld dan in Australië, alleen als je self contained (dus een wc hebt) ben mag je op gratis campings staan. Dat zijn wij dus helaas niet, dus betaal je voor elke camping...
     We sliepen uit voor ons doen, maar kwamen er achter dat de mensen hier veel langer slapen, toen wij om 10 uur wegreden bij de camping was er nog bijna niemand wakker. Wij wilden al actief doen en reden naar Te Paki, waar giant sanddunes zijn. Op de parkeerplaats stond een busje waar je sandboards kon huren, waarmee je van de gigantische duinen kon glijden op je buik. Helaas geen snowboards, dus staan was er niet bij. Wat een tocht naar boven op de duinen (pufpuf), maar de afdaling is het meer dan waard! Supersteil, en hard dat je gaat! Bovenop de duinen was een goed uitzicht op Ninety Mile Beach. Natuurlijk moest ik ook nog even van de duinen af rollen! Leuk begin van de dag :) Ninety Mile Beach van een afstand was niet genoeg, we reden er ook nog heen om hem van dichtbij te bewonderen. De dag eindigde met een tocht een stukje richting het zuiden, met als doel de oostkust van  het Peninsula te zien. We besloten in Rawene te overnachten, helaas was het daar niet gericht op campervans en stonden we gewoon op gravel. Wel een mooi uitzicht vanuit de camp kitchen en voor het eerst wifi.
     Na toch een goede nacht vertrokken we naar Waipoua Forest. Daar staat de grootste levende kauri boom, indrukwekkend om te zien! Op foto's komt hij natuurlijk lang niet zo groot over... Daarna reden we nog een tijd om uiteindelijk in Piha te eindigen. Een dorpje met een zwart strand waar Lions rock midden op ligt. Helaas geen goedkope camping in de buurt, dus eindigden we bij de enige optie. Jammer genoeg hadden zij het raarste douche systeem ooit, waardoor het bijna niet lukte.
    De volgende dag beklom Jeroen Lions rock, mijn knie trok het helaas niet. Daarna reden we terug naar Auckland, om daar zijn vulkanen te bekijken. Allereerst Mt Victoria, met een geweer uit WWII er bovenop. Gaaf uitzicht over heel Auckland, wat zit die stad gek in elkaar met al dat water tussendoor. Next was Mt Eden, waar de vulkanische krater goed te zien was, apart gezicht. Die middag besloten we nog door te rijden naar Coromandel Peninsula, wat de beste roadtrip tot nu toe bleek! De weg naar het topje van Coromandel was scenic, een heel stuk vlak langs de zee met daarna een gravel road door de bergen met adembenemende uitzichten op de kustlijn. Ons eindpunt, Stony Bay was een paradijselijk baaitje omgeven door bergen, coole plek om te slapen!
     De terugweg was net zo mooi als de heenweg, met veel picture perfect uitzichten. We stopten bij Hot Water Beach, waar bij 2 rotsen op het strand heet (echt heet) water naar boven kwam als je er een gat maakte 2 uur voor en na low tide. Dit resulteerde natuurlijk in een shitload of Aziaten en andere toeristen die als mieren op een klein plekje een eigen spa pool probeerden te graven. Alleen al toekijken was een attractie, wij doopten onze voeten in het hete water (au) en lieten de mieren zich ophopen. De mooie route op Coromandel strekte zich nog lang uit, waarna we naar een camping bij Rotorua reden. De camping lag aan Waikite Thermal Village, een hot spring area met 6 verschillende pools tussen de 37 en 42 graden. Helemaal natuurlijk water uit het vulkanisch gebied waar het in ligt. We kwamen helemaal tot rust :)

• 18 December 2015 - 07:08

Marianne:

Weer geweldig om te lezen.
    Toch raar, wij dompelen ons stilaan in de kerstsfeer en jullie zien de mooiste stranden, baaien, bergen, watervallen enz... Leuk!!

• 18 December 2015 - 10:03

Jeanne:

Jingle Bell klinkt hier inderdaad overal...... Laat maar lekker rinkelen hier en geniet maar van alle andere dingen daar! Was weer heerlijk om te lezen!

• 25 December 2015 - 14:10

Marieke:

An en Jeroen, super vet wat jullie allemaal doen en meemaken! Veel herkenbaar, met name die mooie roadtrips en Hot Water beach waar je zo je poten verbrandde en inderdaad hopen Aziaten en verlepte ouwe mensen zag krioelen in een zelf gegraven pool ;) Het lauwen waard! Geniet daar en verder down under! Dikke kerstzoen xx