Golden Christmas - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Anne Horvers - WaarBenJij.nu Golden Christmas - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Anne Horvers - WaarBenJij.nu

Golden Christmas

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

08 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Na een nachtje met veel sandflies brachten we veel van de dag door in de auto. Oparara was onze eindbestemming na een lange weg over gravelroads. Daar is een grotten systeem wat veel meer toeristen zou trekken als het op een toegankelijke locatie had gelegen. Het was er nog drukker dan gedacht! We liepen een tocht naar de Oparara Arch, 200 meter lange brug over een rivier. Indrukwekkend, limestone brokken in een rood-oranje-gele rivier met 37 meter boven je hoofd een massieve rotsformatie. Het regenwoud waar de tocht doorheen liep was ongerept, mooi om te zien. Voor ons eindigde de dag in Greymouth, waar we een tapas avondje hielden om kerstavond te vieren. Lekkere speciaalbiertjes en hapjes in de stralende zon, kon slechter.
     Eerste kerstdag brachten we relaxend door op de camping en op het strand ernaast. Nog nooit zo'n warme kerst gehad! 26 graden en volop zon. Wel gek zo'n kerst zonder familie en vrienden, gelukkig wel met lekker eten! We kregen zelfs een kerstcadeautje van de eigenaars van de camping, cakejes en chocolade, vet lief!
    Tweede kerstdag skypeten we met onze families (voor hen eerste kerstdag dus), mega leuk om er zo toch even bij te kunnen zijn! De rest van de dag gingen we toch maar rijden, met als eerste stop de Pancake Rocks. Cool om te zien, het zijn inderdaad net op elkaar gestapelde pannenkoeken, maar dan grijs. Hugo tourde daarna verder naar Mitchells Gully Goldmine (een oude goudmijn zoals de naam al zegt), waar we legaal konden spoorlopen over de rails van de mijnkarretjes. De mijnschachten waren toegankelijk voor publiek, dus daar maakten we gretig gebruik van. De golddust was nog te zien in de rotsen, er valt nog steeds veel goud te halen daar. Onze mijntour ging verder langs de koolmijn van Denniston Plateau. De kolen lagen nog verspreid door de ruïnes van de mijn en het stadje en de mijnkarretjes stonden er nog. We sliepen bij Reefton naast een rivier waar veel verslaafden aan het goudzoeken waren.
    De volgende dag reden we richting een ghost town,  een oud mijnstadje dat abrupt verlaten werd toen de goudmijn instortte. Lege huizen met spullen er nog in, best creepy. Na een stuk terugrijden kwamen we bij een gorge waar het blauwste water ooit doorheen stroomde, echt licht babyblauw. Vanuit de Okarito Lagoon zagen we een prachtig uitzicht op de southern alps, met zelfs sneeuw op de toppen! Toch sneeuw zo net na kerst. Onze eindbestemming van die dag was Franz Josef Glacier, het dorpje dan, de gletsjer zelf bewaarden we voor de volgende dag. En voor het volgende verslag!

• 08 Januari 2016 - 10:35

Marianne Van Zon:

Lijkt me wel mooi die oude mijnstadjes.
    We hebben hier ook een beetje een Golden Christmas gehad, maar dan van de gouden zonnestralen!
    Terwijl ik dit typ en naar buiten kijk, schijnt de zon weer volop, wel een beetje fris hoor.
    Nog een hele mooie week!!

• 08 Januari 2016 - 18:50

Jeanne:

Was inderdaad raar n Kerst zonder jullie, maar goed om jullie even te spreken op die dag. Ben benieuwd hoeveel kilometers Hugo gemaakt heeft in NZ.