Fake capital & Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu Fake capital & Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu

Fake capital & Blue Mountains

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 Oktober 2015 | Australië, Sydney

De lonely planet adviseerde ons Canberra over te slaan, blijkbaar is de hoofdstad van Australië nogal saai. The fake capital,  Sydney, konden we natuurlijk niet overslaan! Kiama, het eindpunt van het vorige verslag, werd onze laatste stop voor Sydney. Allereerst reden we langs de vestiging van Hippie in zuid Sydney, om daar de ophanging van onze tv te laten maken en nieuwe ruitenwisserrubbers (goed woord voor galgje) te fixen. Daarna reden we door naar zo ongeveer de enige camping in de stad. We dumpen Rita daar en liepen 10 minuten naar het treinstation richting de stad zelf. Een half uurtje verder stonden we midden in Sydney. Om een beetje cultureel verantwoord bezig te zijn gingen we eerst naar de Art Gallery of New South Wales. Veel mooie schilderijen, we spotten zelfs een van Gogh. We waren iets te vroeg, want die avond zouden er live optredens en lezingen zijn onder de naam Art After Hours. Die avond aten we in een erg leuke pub gesitueerd in een kelder, Old Growler. Ik at de lekkerste burger tot nu toe en Jeroen een goed bereidde zalmfilet. De pints van de tap waren erg goed, gebrouwen door een bevriende brouwerij in de buurt. Die nacht werd helaas gebroken door harde regen, vallende takjes en laagvliegende vliegtuigen.
       Na een onrustige nacht stonden we toch op tijd op om Sydney in te gaan. We namen een kaartje waarmee we de hele dag onbeperkt de trein, bus en veerboot konden nemen. De trein bracht ons naar Bondi Junction, waar de bus het overnam en ons verder naar Bondi Beach bracht. Helaas regende het en hebben we niet volop kunnen genieten van Sydneys beste surfstrand. Daarna zochten we het hogerop door een bezoekje aan de Sydney Tower Eye, de hoogste toren in de stad. Heel mooi uitzicht, heel Sydney en omgeving was te zien. Het bleef maar regenen, dus de volgende stop werd het Sealife aquarium om alvast even te checken met welke vissen we allemaal gaan zwemmen in the Great Barrier Reef. We waren weer eens op de goede plek op de juiste tijd, want de vissen werden precies gevoerd. Dugongs, haaien en stingrays die sla eten, een grappig gezicht. Dit is echt het mooiste aquarium ooit, heel tof aangekleed en veel zeldzame zeedieren. Toen we uitgekeken waren namen we de ferry naar Circular Quay, de veerboothaven. Hierdoor kwamen we langs het Opera House, waardoor we ons net een stel Aziaten voelden met onze flitsende camera's. Na een vermoeiende dag keerden we terug naar onze camping. Wel weer wat vliegtuigen gehoord die avond/nacht helaas...
      De volgende ochtend begon met een leuke ontmoeting. Die nacht bleek er een stelletje uit Den Haag gearriveerd te zijn op de plek naast ons. Erg leuke mensen, we hebben genoeg tips kunnen uitwisselen. Ook zij waren van plan richting de Blue Mountains te gaan, maar dan aan het eind van de dag. Wij vertrokken naar de eerste lookout, Mt Portal, die helaas wat tegenviel. Maarja, we zijn ook al verwend met al die mooie uitzichten die we al gezien hebben. Next waren de Three Sisters, 3 rotsformaties naast elkaar in de bergen, best bijzonder om te zien. Dit gebied zit vol met uitzichten op heuvels volgroeid met bomen en waar stukken rots doorheen piepen. Die avond spraken we een mede-hippie camper stelletje uit Frankrijk. Hele aardige mensen die hun Engels goed op ons konden oefenen. Zij deden de rit andersom, van Cairns naar beneden langs de oostkust, waardoor we veel goede tips konden uitwisselen. Omdat we zo hoog in de bergen zaten koelde het erg af 's avonds, wat ook wel eens fijn was ter afwisseling.
        Na een rustig nachtje zonder vliegtuigen (yes) maakten we ons rondje Blue Mountains af. Die trouwens zo genoemd worden omdat er een blauwe gloed over de met bomen volgroeide bergen heen hangt, wat ook echt zo is, heel gek. Eenmaal de bergen uit reden we terug naar de kust, naar Newcastle om precies te zijn. Daar reden we Rita naar Fort Scratchley, een van de weinige wapeninstallaties in Australië die tijdens WWII een rol speelde. Van uit daar keken we ook op Nobby's Head met zijn lighthouse, wat oorspronkelijk een eilandje was, maar door aangelegd land verbonden is met de kust. We sliepen niet ver daar vandaan, in Stockton op een erg fijne camping aan het strand. Fijn gerelaxt die avond en heerlijke fish and chips gegeten.

Volgende keer weer meer

• 30 Oktober 2015 - 10:15

Marianne:

Te gek weer. Leuk die contacten onderweg en de tips die je kunt delen.

• 31 Oktober 2015 - 16:37

Jeanne:

Wat maken jullie veel mee! Inderdaad leuk om met anderen tips uit te wisselen lijkt me!
    Tot gauw weer!

• 01 November 2015 - 11:44

Margriet:

Margriet. Hoi Anne en Jeroen , wat hebben jullie al mooie dingen gezien zeg en sommige plekjes kan ik me nog herinneren omdat Daan daar ook was natuurlijk Was ik nog maar jong en zou dat zeker op mijn verlanglijstje staan ! Geniet nog lekker van jullie reis en vind het geweldig om de reisverslagen te lezen . Je schrijft mooi Anne ! Veel liefs!