Flashbacks & Whales - Reisverslag uit Kiama, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu Flashbacks & Whales - Reisverslag uit Kiama, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu

Flashbacks & Whales

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 Oktober 2015 | Australië, Kiama

Weer een nieuw verslag! Een inhaalslag moest gemaakt worden omdat ik meer dan een week achter liep,  dus bij deze :) Na de nacht in Sale reden we met ons Rita terug naar de kust, naar Lakes Entrance welteverstaan. Ja, dit is echt de naam van een stadje. Zoals de naam al zegt zijn daar een aantal meren, de een nog mooier dan de ander. Een opening naar de zee is gemaakt om de meren met de zee in verbinding te brengen. Dit resulteert in meren met helderblauw water en zandstranden die in verbinding staan met meren zoals wij gewend zijn, met donker water. Wat een uitzicht ook vanaf de berg die erboven ligt! Natuurlijk moesten we het water op, en waarmee kan dat beter dan met een bootje? Dus huurden we er eentje en deden een tourtje over 2 van de meren, erg leuk!  Daarna gingen we weg van de kust, naar Snowy River National Park. Voor wie veel kangoeroes wil zien op zijn reis door Australië, moet hier zeker naartoe gaan. Voor het eerst zagen we kangoeroes met kleintjes in de buidel, echt schattig! Little River Falls vielen een beetje tegen, we hebben al zo veel moois gezien dat er af en toe helaas iets tegenvalt. Little River Gorge was daarentegen wel heel gaaf! Dit is de diepste kloof in de provincie Victoria, heel erg jammer dat je dit nooit helemaal op de foto krijgt. We sliepen op een camping bij McKillops Bridge, een erg oude brug.
     De volgende dag maakten we ons rondje Snowy River National Park af. Hier kregen we flashbacks naar Zuid Afrika, naar de Swartbergpas die we daar gereden hebben. De weg van onze camping naar de bewoonde wereld was een gravelroad langs een diepe afgrond. Ergens best eng, maar ook heel mooi! Rita's volgende stop was Boyds Tower, een oude whale watch tower. Deze was niet zo bijzonder, maar de lookout erbij keek uit op gekke gekrulde rode rotsen en de mooie heldere zee. Daarna hielden we een fancy picknick bij een winderige baai. Die avond sliepen we in Eden, op een leuke camping. Hier kwamen we de eerste Nederlanders tegen, een gepensioneerd koppel dat elke vijf jaar naar Australië ging.
      Na een goede nacht reden we verder langs de oostkust van Australië. In Narooma gingen we naar Bar Rock Lookout, eigenlijk voor het uitzicht op een klein eiland, maar we kregen nog iets mooiers. Een walvis, een humpback whale, zwom in de baai en klapte steeds met zijn vinnen op het water. Na een tijdje kwamen we er achter dat we een stuk dichterbij konden komen door een pier af te lopen. Van zo dichtbij hebben we ze zelfs in Zuid Afrika niet gezien! En toen bleek ook nog eens dat er een kalfje bij de moeder walvis zwom, zo leuk om te zien! Op onze terugweg over de pier zagen we ook zeehonden liggen op de rotsen waar de pier uit bestond, dit waren kleinere dan waar we mee gesnorkeld hebben. Ook daar lag een kleintje bij, vet lief. De rest van de dag maakte Rita veel kilometers. We sliepen in Ulladulla, waar een pauw in de boom boven onze camper klom en een buidelrat onze restjes eten probeerde te stelen.
     Zonder het te weten reden we de volgende dag op onze weg naar Jervis Bay een volgend National Park in, Booderee. Daar kwamen we voor het eerst een mede-hippie camper tegen, genaamd Bon. De botanic garden die we in gingen viel nogal tegen, maar we maakten het rondje toch maar af. Jervis Bay zelf, een grote baai met allerlei dorpjes eraan, was erg mooi. We reden door naar Kiama, waar een grot in de kust was uitgegroeid tot blowhole. Het water spoot hier door ver omhoog. Een stukje verder langs de kust was een poel in de rotsen tot zwembad gemaakt, het zeewater stroomde hier in en de golven sloegen tegen de rotsen. Jammer genoeg wilden we die avond een gratis camping (zonder douche dus) zoeken en konden we er dus niet in zwemmen. Rita haalde daarna de steile hellingen die naar Saddleback Mountain gingen makkelijk, maar een auto op de top begaf het bijna. Jeroen kon de gestrande mensen gelukkig helpen met zijn kennis van auto's. Het uitzicht was adembenemend, we zagen de plekken waar we geweest waren die dag en konden zelfs Wollongong zien. Uiteindelijk sliepen we ook in Kiama, op een overvolle maar rustige camping.

Bijna up to date nu :)

• 26 Oktober 2015 - 19:24

Jeanne:

Wat n belevenissen! Ook al 'n snelle boot bestuurd Jeroen? Weer heerlijk om te weten wat jullie meemaken onderweg!

• 28 Oktober 2015 - 15:47

Jolijn Laurijsen:

Super leuk om jullie verhalen te lezen!! Geniet ervan! Groetjes Rob en Jolijn

• 30 Oktober 2015 - 09:53

Marianne:

Geweldig verslag weer! Oh wat mooi die foto`s. Jeroen ziet er wel ruig uit!!