Reef & Rainforest - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu Reef & Rainforest - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu

Reef & Rainforest

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

02 December 2015 | Australië, Port Douglas

Een van de dagen waar we het meest naar hadden uitgekeken was aangebroken, naar The Great Barrier Reef! We kwamen mooi op tijd aan bij de haven in Cairns, met 15 gillende engelse keukenmeiden achter ons aan. De boot lag helemaal achterin de haven en zag er toch net wat anders uit dan de andere aangemeerde boten. Er lagen mooie nieuwe catamarans klaar voor hun tocht naar het reef, maar wij checkten in bij onze oude ferry (denken we) zonder drijvers aan beide kanten. Toen we ergens wilden gaan zitten bleek er geen tafel meer vrij te zijn en gingen we bij een jongen zitten. Goede keus geweest, de hele dag gezellig met Hendrik uit Duitsland opgetrokken. Hij kon perfect Engels omdat hij in de UK woont en was bezig aan een wereldreis van een jaar, super tof! De tocht naar het reef zou ongeveer 2 uur duren, maar door de hoge golven kon de boot niet hard varen en kwamen we pas na 3 uur aan. Voor veel mensen was dit een probleem, omdat de boot door de wilde golven allemaal gekke bewegingen aan het maken was. Zo veel zieke mensen heb ik nog nooit op een boot gezien, het leek wel of wij 3 en de enige waren die nergens last van hadden (alhoewel Jeroen 1 seconde misselijk is geweest). Eenmaal aangekomen bij het stuk reef waar we het water in mochten, Hastings Reef, konden we bijna niet meer wachten. Het weer was niet super, maar toch was het reef super tof! Mooi kleurrijk koraal met erg veel verschillende vissen! Onze onderwatercamera, speciaal hiervoor gekocht, deed het prima (zie foto's). Terug op de boot werd de lunch geserveerd, heel erg lekker! Vlees, salades, couscous, veel groenten, het kon niet op. Daarna voeren we door naar de volgende plek om te snorkelen, een deel van Michaelmas Cay. Ook een hele gave spot met veel kleur! Jammer was alleen dat op beide plekken goed te zien was dat er veel mensen  snorkelden en doken, het koraal was er wel beschadigd. Hendrik vertelde ons terug op de boot dat hij een haai van anderhalve meter gezien had, jaloers! Op de terugweg naar de haven van Cairns kregen we zelfs wijn en crackers met kaas, mega tof! Zeker voor de budget-optie om te gaan snorkelen bij The Great Barrier Reef. Dikke aanrader! Na deze lange dag konden we goed slapen :)
     We besloten de volgende ochtend verder naar het noorden te rijden. Heel chill dat we anderhalve week voor de einddatum al op onze eindbestemming (Cairns) waren, zo konden we nog veel meer zien van dit mooie land! Boven Cairns ligt Cape Tribulation en Daintree Rainforest, beide op mijn lijstje van must-sees. Op weg daar naartoe stopten we eerst in Port Douglas, voor een mooi uitzicht vanuit Flagstaff Hill. Daarna bezochten we een leuk marktje, waar ik een armbandje kocht en we een homemade mango ijsje aten. De Mossman Gorge was next, viel een beetje tegen door de mooie plaatjes die we zagen op internet. In het echt bleek het heldere water op de plaatjes veranderd te zijn in een bruine modderstroom, de rivier. Zwemmen werd ook afgeraden, gelukkig was de wandeling door het regenwoud wel mooi. Onze route liep verder naar de start van Daintree Rainforest, waar we alleen met de ferry konden komen, over een rivier met krokodillen erin. We sloten de dag af met een wandeling en een zwier op de schommel bij Cow Bay, een mooie baai. Onze slaapplek lag midden in het groene, vochtige, dichte regenwoud, een leuke ervaring.
     De volgende ochtend verkenden we Daintree en Cape Trib verder. We maakten nog een wandeling door het regenwoud en liepen over het strand. De zee met het regenwoud dat gewoon op het strand groeit, heel apart om te zien. Rita probeerde de Bloomfield Track uit, een 4x4 rit richting Cooktown, maar moest helaas na een tijdje toch omdraaien doordat een poel water met kiezels erin toch iets te hoog gegrepen was. Jeroen snorkelde nog een eindje op Thornton Beach, maar er was niet veel te zien. Het allermooiste uitzicht op de omgeving met zijn water, regenwoud en zand kwam op onze weg terug naar de bewoonde wereld. We reden weer een stukje terug naar het zuiden, naar Kuranda, waar we die nacht zouden slapen. In Kuranda bezochten we de Barron Gorge nog, een erg gave rivier die door een rotsachtige kloof heen kolkte. Jeroen zette zijn doel voor de volgende dag hier, hij moest en zou op een uitzichtpunt boven de Surprise Waterfall komen, die uitkwam in de Gorge. Volgende keer meer!

• 02 December 2015 - 07:38

Jeanne:

Wat een avonturen weer! Spannend wat Jeroen lovely Rita weer laat uitproberen! Laatste stukkie bij de Aussies? Afscheid dus van Rita ...

• 02 December 2015 - 09:04

Nina:

Wat een heerlijk verhaal weer lieverd! Krijg door jullie verhalen ook weer helemaal zin om op reis te gaan!
    Geniet van Nieuw-Zeeland!!
    ps. ik kan de foto's nergens zien..