Dolphins & Speedway cars - Reisverslag uit Kingaroy, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu Dolphins & Speedway cars - Reisverslag uit Kingaroy, Australië van Anne Horvers - WaarBenJij.nu

Dolphins & Speedway cars

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 November 2015 | Australië, Kingaroy

Na die paar dagen themeparks waren we het reis- en roadtrip-gevoel wel een beetje kwijtgeraakt, waardoor we snel de weg weer op doken. Ditmaal richting de Glasshouse Mountains. In dit gebied verschijnen uit het niets op zichzelf staande bergen in een vrijwel vlak landschap. Bij sommige bergen steekt ineens een rots uit de top, gek om te zien. Daarna reden we naar de Mapleton Falls, waar de lookout gesloten was. Er was niet veel meer over van de waterval dan een mini-stroompje. Rond de middag werd het zo warm dat we behoefte hadden aan water. We reden langs de kust verder naar onze camping in Noosa. Die middag lekker aan het zwembad gelegen en een aardige Nederlandse mevrouw leren kennen die net geëmigreerd was. Rita stond op een mooi plekje tussen de palmbomen.
    De volgende ochtend deden we het rustig aan en verkenden we eerst Noosa verder. Het National Park in dit stadje is erg mooi, met witte stranden,  turqouise zee en beboste stukken. Terwijl we daar liepen was er een stelletje aan het stand-up peddle boarden (jezelf rechtop met een peddel op een surfboard voortbewegen). We vroegen ons al af wat ze zo ver van het strand af deden, maar daar kwamen we snel achter toen er 3 dolfijnen recht achter het stel zwommen. Ze hadden het zelf niet eens door, maar na wat geschreeuw van  mensen bij ons op het uitkijkpunt zagen ze de dolfijnen ook en waren ze euforisch, leuk om te zien! De rest van de dag besteedden we aan rijden, uiteindelijk kwamen we op onze eindbestemming, een dorpje onder Tin Can Bay. Een hele leuke gratis camping bij een winkeltje, waar ze erg lekkere koffie en ijsjes hadden. Rita werd omringd door loslopende kippen die avond.
    De dag erna stonden we mega vroeg op om op tijd (voor 7 uur) in Tin Can Bay te zijn. Om 8 uur kon je daar namelijk vis voeren aan dolfijnen. Toen we aankwamen mochten we meteen in het water gaan staan, 2 dolfijnen lagen al vanaf 5:30 te wachten op hun snackje van die dag. Van zo dichtbij had ik ze nog nooit gezien, heel bijzonder! Tin Can Bay is de enige baai waar deze soort dolfijnen, de Australian Humpback dolphin leeft. Om 8 uur konden we ons visje halen bij de bar en hem aan een van de 2 dolfijnen voeren. Ik gaf de mijne aan Patch, het vrouwtje en Jeroen mocht zijn visje voeren aan Mistique, het alpha-mannetje van de groep van 9 dolfijnen. Het was een hele mooie ervaring om zo dicht bij deze lieve dieren te komen, dikke aanrader! We dronken nog een lekkere cappuccino/thee bij de haven, waarna we begonnen aan de lange rit van die dag. Jeroen had namelijk uitgevonden dat er landinwaarts een speedway wedstrijd was, in Kingaroy. Dit lijkt best wel op autocross, maar dan rijden de coureurs in een cirkel op een vast circuit. Jeroen kon helemaal los door de pit in te gaan en met de rijders te praten. Blijkbaar hebben we geluk gehad met de locatie van deze speedway, de rest aan de oostkust werden allemaal afgelast die dag! Heel handig, er zat een camping naast het speedway circuit.
      We sliepen de volgende ochtend een beetje uit en begonnen daarna aan een volle dag rijden. Vanuit Kingaroy moesten we in Hervey Bay zien te komen, omdat we de dag erna vanuit daar naar Fraser Island zouden vertrekken. We vonden een hele chille camping aan het strand in Hervey Bay, de goedkoopste tot nu toe. Daar kregen we weer goede tips van 2 Nederlandse meisjes die de trip vanuit Cairns naar het zuiden deden. Helaas moesten we op tijd gaan slapen om de volgende ochtend naar Fraser Island te vertrekken. De volgende keer meer hierover!

• 17 November 2015 - 08:23

Marianne Van Zon:

Echt geweldig met de dolfijnen. Een droom die uitkomt hé Anne!!

• 17 November 2015 - 17:58

Jeanne:

Meester Jasper (groep4.) schreef destijds al in het dagboek van Anne, dat hij het "dol-fijn" vond dat ze van dolfijnen hield...